Skip to content
8.3.2022 9:02 Lukuaika 3 min

Haussa hyvä tyyppi! – Hyvät vuorovaikutustaidot valttia työelämässä

Hyvät vuorovaikutustaidot ovat työelämän valttikortti – ne lisäävät myyntiä, tuovat asiakkaita ja antavat lisäarvoa rekrytointitilanteessa. Kaikki haluavat tehdä yhteistyötä ”hyvän tyypin” kanssa! Vaikka sosiaaliset taidot eivät olisi oman osaamisen kärkeä, ei hätää! Vuorovaikutustaitoja voi myös opetella.

Mitä ovat vuorovaikutustaidot?

Vuorovaikutustaidot koostuvat keskustelemisen ja kuuntelemisen taidosta. Vuorovaikutus ei kuitenkaan nojaa pelkään jutusteluun: ilmeemme, eleemme ja kehon kielemme kertovat puolestamme suhteesta toiseen ihmiseen. Kun omaan ulosantiin kiinnittää huomiota, sosiaalisia taitoja pystyy tarvittaessa myös muuttamaan suotuisampaan suuntaan.

Osa viihtyy luonnostaan vuorovaikutustilanteissa. Heistä on helppoa seurustella toisten ihmisten kanssa, eikä sujuva keskustelu tuota vaikeuksia. Ulospäinsuuntauneet ihmiset voivat kokea itsestään antamisen ja jutustelun helpoksi. Heillä voi kuitenkin olla vaikeuksia kuunnella toista tai antaa tilaa toisen mielipiteille.

Kevytyrittajyys_tyollistyminen_Omapaja

Vuorovaikutustaitojen hiominen lähtee itsensä tuntemisesta. Kaikilla meillä on heikkoutemme ja vahvuutemme. Miten pystyisimme antamaan toisille parastamme?

Ujo ja hiljainen voi olla erinomainen ”korva”, jolle on helppoa avautua niin keveistä kuin raskaistakin asioista. Hänellä saattaa kuitenkin olla haasteena tarjota samaa vastavuoroisuutta toiselle. Hiljaisen on myös toisinaan vaikea asettaa keskustelulle rajoja. Joskus hyvä kuuntelija voikin tuntea olevansa kuin kaatopaikka, jonne keskustelukumppani kippaa murheensa. 

Työelämän vuorovaikutustaidot

Työelämässä hyvien vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu. Joudumme toimimaan arvostavaan ja kohteliaaseen tapaan useamman ihmisen kanssa, myös konfliktilanteissa.

Työmaailmassa hyvät vuorovaikutustaidot koostuvat ihan perusasioista. Tervehditään, kuunnellaan ja toimitaan reilun pelin hengessä. Asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin suhtaudutaan samalla myönteisyydellä ja palvelualttiudella. 

Ärhäkkä kilpailuasetelma tai nokittelu kiristää koko työyhteisön välejä. On jokaisen etu, että työpaikalla on rento, lämmin ja kannustava ilmapiiri. Tästä ovat vastuussa kaikki, mutta eteenkin esimiehen tehtävänä varmistaa, että töissä kaikilla on oikeus olla oma itsensä ja ilmaista mielipiteensä hyvän käytöksen puitteissa.

Tunne itsesi ja kehitä vuorovaikutustaidot huippuunsa!

Voi, enhän minä ole porukan naurattaja tai turvaa antava olkapää. Vuorovaikutus kuulostaa synnynnäiseltä supervoimalta, joka katsoo luontaista kykyä eläytyä toisen kohtaloon. Kyseessä on kuitenkin taito, jota voi oppia ja jossa voi kehittyä aina vain paremmaksi.

Ensimmäiseksi tulisi tutustua itseensä: mitä kehoni tekee, kun asiakas tai työtoveri saapuu sisään? Käännynkö puoleen, katsonko silmiin, hymyilenkö? Kehomme ensimmäiset merkit paljastavat meidät ennen kuin ehdimme avata suutamme.

Jos itseään ei tunne, vuorovaikutustaitoja on hankala parantaa. Tutkaile itseäsi aluksi tutussa ympäristössä ystävien ja perheenjäsenten kesken. Tee helppoja harjoituksia ja tarkkaile muiden reaktiota: saatko helposti vastakaikua, tulkitaanko sinua oikein? Onko vastaanotto ilahtunutta?

Vuorovaikutustaidot harjoituksia:


  • Reagoi heti

    Käänny asiakkaan, työkaverin tai tutun puoleen kun hän saapuu paikalle. Tervehdi ja hymyile. Pidä kädet avoimena, älä pälyile ympärillesi tai käännä katsettasi pois. Tarkkaile rauhassa toisen vastusta.
    Työelämässä: Vastaa saapuneisiin viesteihin heti. Jos et voi auttaa, kerro siitäkin kohteliaasti. Vastaamatta jättäminen on myös vuorovaikutusta. Mitä se kertoo sinusta?

  • Jaa itsestäsi jotain

    Jos toinen jakaa sinulle jotain, jaa vastavuoroisesti sinusta samalla tavalla. Toista ei pidä kuitenkaan jyrätä tai vähätellä kertomalla, kuinka itselläsi asiat ovat vielä paremmin tai huonommin.
    Työelämässä: Anna asiakkaalle hyvä vinkki tai kerro työkaverille jotain itsestäsi. Palavereihin pitkät omaelämäkerrat eivät kuullu, mutta tauoilla on paikallaan jutella vapaammin muustakin kuin bisneksistä.

  • Kuuntele

    Kuunteleminen voi puheliaalle olla yllättävän vaikeaa. Jos huomaata, ettet tavallisesti malta hönkiä toisen ihmisen kuulumisten päälle, hillitse kielesi. Kysy toiselta jatkokysymyksiä, osoita empatiaa ja muista palata aiheeseen myöhemmin uudelleen seuraavalla kerralla.
    Työelämässä: Eteenkin ristiriitatilanteessa asiakasta tulisi malttaa kuunnella loppuun. Kun pahimmat höyryt on purettu, osoita hyökkäyksen sijaan empatiaa. Kuuntelemalla tilanteen voi joskus laukaista ihan ilman riitelyä.

  • Kehu

    Suomessa on pitkään ajateltu, ettei lasta tule kehua. Siksi emme osaa aikuisenakaan kehua muita. Pelkäämme myös, että kehu toiselle on itseltämme jotenkin pois. Ärsyynnymme suotta myös itseriittoisista ihmisistä. Kehua voi mitä vain: toisen asua, luonnetta, hyvää makua tai huikata vain ”onpa mukava nähdä!”
    Työelämässä: Työkaveria voi kehua hyvästä työstä, hyvin hoidetusta palaverista tai nopeasta vastauksesta. Asiakasta voi kiittää tilauksesta tai ihan vain kiinnostuksesta. Kehu hyvästä mausta tai hienosta projektista. Kehumisen ei tarvitse olla siirappisen lipevää nuoleskelua. Kun pienen kohteliaisuuden heittää tietoisesti, se tulee lopulta mukaan luonnostaan.

Vuorovaikutustaidot ovat harjoiteltavissa aivan kuin mitä tahansa muutakin taitoa.

Vuorovaikutustaitoja voi harjoitella aivan kuin mitä tahansa muutakin taitoa. Riittävällä treenauksella uudet, paremmat tavat muuttuvat lopulta automaatioksi.  

Yhteistyö ja vuorovaikutustaidot

Vuorovaikutus on aina kahden kauppaa. Siksi kaikki tilanteet eivät suju nappiin, vaikka kuinka vuorovaikutustaidot olisi hinkattu huippuunsa. Olemme myös inhimillisiä olentoja: tulkitsemme toisiamme väärin tai emme koskaan pääse jonkun kanssa samalla aaltopituudelle. Myös oma huono päivä tai mielessä pyörivät akuutit asiat voivat häiritä kohtaamistamme toisten ihmisten kanssa. Mokailulle ei tule antaa liikaa painoarvoa, vaan keskittyä pikemminkin onnistumisen hetkiin.

Hyviin vuorovaikutustaitoihin kuuluu myös rajojen asettaminen. Toiselta osapuolelta ei tarvitse sietää mitä tahansa, vaan kaikkien keskusteluun osallistuvien tulisi toimia toista kunnioittavalla tavalla, vaikka oltaisiinkin keskellä ristiriitatilannetta.

New call-to-action